مدیریت استراتژیک دارای سه مرحله اصلی است که عبارتند از:
تدوین استراتژیها : در این مرحله ماموریت سازمان تعیین شده، عوامل خارجی و داخلی بررسی میشوند تا فرصتها و تهدیدها و قوتها و ضعفها مشخص شوند و بر اساس آنها اهداف بلندمدت و استراتژیهای سازمان در سطوح مختلف تعیین شوند.
اجرای استراتژیها : در این مرحله استراتژیهای تعیین شده در مرحله تدوین بایستی به اجرا درآیند. برای اجرای استراتژیها ابتدا اهداف سالانه و تهای عملی در راستای اهداف بلند مدت و استراتژیها تعیین شده و بر اساس آنها منابع سازمان تخصیص داده میشوند و سپس در ساختار مناسبی و با فرهنگ سازنده هدایت میشوند تا استراتژیها به اجرا درآیند.
ارزیابی استراتژیها : در این مرحله تغییرات احتمالی عوامل اثرگذار داخلی و خارجی و اثرات احتمالی آنها بر ماموریت، اهداف و استراتژیها و راهکارهای اجرایی بررسی میشود، همچنین نحوه انجام هر کدام از مراحل تدوین و اجرای استراتژی از ابعاد مختلف مورد مطالعه قرار میگیرند و در نهایت نتایج بدست آمده و نحوه دستیابی به آنها (عملکرد) مورد ارزیابی قرار میگیرند تا انحرافات احتمالی شناسایی شده و در جهت رفع آنها اقدام شود.
استراتژیها ,مرحله ,تعیین ,اهداف ,میشوند ,سازمان ,این مرحله ,استراتژیها در ,در این ,و بر ,بر اساس
درباره این سایت